onsdag, mars 25, 2009

Älsklingar

Den här röda färgen gör mig alldeles lycklig. Den är liksom både djup och ljus på samma gång. Här ligger en färdig och välanvänd mössa och kofta, fingervantar som fastnat på vägen och en upprepad sjal som jag tror ska bli en Swallowtail (pdf)... eller vad tycker ni? Rösta gärna här bredvid! Garnet är Naturgarns tunnaste. Jag tänker mig stickor 4,5 så blir det lite snajdigt glest. Tyget är ekologisk bomullstrikå som ska bli en klänning.


Den här gröna färgen gör mig också alldeles lycklig! Den känns som vår och längtan efter ännu grönare sommar. Kappan syr jag, med hjälp av den helt underbara Anna. Igår fick jag ett knapphåls-sammanbrott, men idag känner jag tillförsikt. Den kan bli klar till Grötö, kanske. Tre sjalidéer- en påbörjad Flower basket i Evilla, som jag tänkt repa upp, men nu när jag tog fram den ångrar jag mig. Den är ju sjalarnas sjal, det har jag alltid tyckt. Det ska nog gå. Sen tror jag lingarnet ska bli en Shetland triangle (Ravelrylänk) med stora stickor. Handpaintedyarn-garnet däremot vet jag inte. Om jag gillar Swallowtail kanske jag gör en till.
Håll nu tummarna för att jag fixar till åtminstone två sjalar av alla dessa. Jag kan tala om att det finns annat påbörjat i gömmorna också, till exempel en underbar Laminaria... Jag måste komma loss ur detta sjaltvivel. Jag kan! Det tar inte en evighet!

5 kommentarer:

  1. Oj vad du har mycket roligt på gång nu!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilka härliga färger - "mina" färger båda två! Speciellt den röda är ljuvlig, men det är svårt att hitta just "den" röda färgen.
    Förstår mycket väl att du har svårt att komma ur sjalträsket - Lycka till med vilken det nu blir!

    SvaraRadera
  3. Alla dina sjalar är härliga!!! Jag har stickat Shetland triangle till fem olika personer och älskar den sjalen! Vacker blir den och mönstret är så enkelt att det går utmärkt att sticka på bussen så snart man kommir förbi uppläggningsvarven. :-)

    SvaraRadera
  4. vad mycket fina saker! Och väldigt fina färger såklart.
    Min swallowtail är stickad helt enligt mönster, jag har inte lagt till några extra repetitioner. Däremot har jag stickat på stickor 5mm och i ett lite grovare garn än rekommenderat, för att få den lite större.
    Lycka till med alla dina sjalar, de är ju så fina allesammans!

    SvaraRadera
  5. När våren kommer är jag en grönmänniska när det gäller kläder, ting och garn så jag diggar verkligen bilden på det gröna/ha det gott

    SvaraRadera