tisdag, februari 20, 2007

Sockstickning

Här är Toves röda sockar! Jag stickade dem med ett halvt öga på ett mönster jag skrev ut för länge sedan, från Garnstudios hemsida, ska se om jag hittar det igen... här är det! Nu stickade jag dem i Raggi, men med stickor 3- för jag hittade inga andra just då. Klantigt av mig var att jag inte förde anteckningar om hur jag minskade vid hälen osv- det medförde att det blev lite olika på sockorna. Men det syns knappt, och på såna här bassockar spelar det ju mindre roll. Det blev bra i alla fall- mottagaren är nöjd och så även jag. Obs att även denna tå är graftad :-)
Jag är inne i ett sockstim just nu, har snart stickat klart en "Father and son sock", från IK höstnr 2006, till min käre make. Jag stickar i Opal med stickor 2,5, och antingen är det ett mycket tunnare garn än mönstrets, eller så har min man oerhört spinkiga ben, för jag fick repa upp och göra om. Lade upp för "father"-varianten, men nu gör jag istället "boy". Lite längre skaft än mönstret gör jag, men samma antal maskor i skaftet. Och det passar alldeles utmärkt! Tyvärr är den svart/grå färgen jag valt inte optimal för fotografering, men jag ska göra ett försök när en socka är klar.
Anna har också utmanat mig att sticka ytterligare ett par Pomatomus innan sommaren. Och eftersom jag aldrig kan säga nej... så har jag köpt garn från Britt. Avin kom idag, ska hämta mitt blålila enfärgade garn imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar