söndag, januari 16, 2011

Depp

Idag är jag deppig. Min nya tröja är förstörd.
Jag fäste de sista trådarna igår, och la den i Soak ett tag. Sen la jag den i tvättmaskinen för att centrifugera bort vattnet (som jag alltid brukar göra för att det ska gå snabbare att torka, plus att jämna till stickningen.) När jag tog ut tröjan ur maskinen mötte mig en sorglig syn. Den röda färgen har förstört den naturvita.
Jag gjorde en provlapp tidigare, tvättade den och var så glad för att färgerna var färgäkta. Men nu har motsatsen bevisats. Antar att det beror på centrifugen. Sen fick jag torktumla tröjan också, eftersom superwashgarn växer i tvätt.
Trodde aldrig att det här skulle hända med mitt fina Madelinetosh MCN. Men så kan det gå.
Tips och råd mottages tacksamt!

20 kommentarer:

  1. Åh, vad trist. Men det ser inte så illa ut på bilderna? Jag har tyvärr inget bra tips, vad händer om man bleker alltihopa, blir den rosa/vit? Lider med dej, när man lagt ned så¨mycket jobb. :-(

    SvaraRadera
  2. Vad sorgligt efter allt arbete sóm du lagt ned & dessutom då du faktiskt provat att tvätta en provlapp, lågt......jag gråter nästan :( Vet inte hur jag ska råda - kommer i a f inte att köpa det garnet, så tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  3. Nä!! Stackare! Men hur är den rosa då? Är den ok ändå eller ser den bara missfärgad ut? Jag förstår att det är jobbigt ändå eftersom du ville ha en vit/röd och ingen rosa/ röd. Jag har inga tips till dig tyvärr...

    SvaraRadera
  4. Prova att skölja i ättiksurt vatten, det brukar funka.

    SvaraRadera
  5. Jag som trodde du snöat in för Johnny Depp...
    Det var himla trist att det fanns överskottfärg i det röda garnet. Fanns det noterat på banderollen? Annars tycker jag du ska reklamera och få nytt garn!
    Kanske det kan gå att bleka, men superwash brukar innebära att de ligger ett tunnt plastlager på garnet o då ska det inte kunna färga av sig hellr, mysko.
    Lycka till med att få ordning på din stickning!!

    SvaraRadera
  6. Åh, lider med dej!!! Det enda jag kan tänka mej att så snabbt som möjligt tvätta om den, om det vill sej väl sitter färgen löst.

    Hoppas det löser sej på ett eller annat sätt!

    Ha det så gott trots eländet!

    SvaraRadera
  7. Tack för alla kreativa tips!

    Maria, skulle inte ättikan bara fästa färgen ännu mer? Jag tänkte så i alla fall, vågar inte prova. Har du gjort så nångång?

    Fick via ravelry tips om colour catcher, någon som provat? http://www.colourcatcher.se/index.html

    SvaraRadera
  8. Stackars, stackars dig! Kan tänka mig att det är ungefär samma känsla som när Valle klippte hål i min nystickade gröna kofta... Jag hade tvättat den igen, i maskin, och hoppats på det bästa! Kram

    SvaraRadera
  9. Ser inte så farligt ut men förstår dig. Tack för tipset att garnet växer, visste det inte. Hoppas verkligen det löser dig för dig. Jätte fin tröja!

    SvaraRadera
  10. man lägger inte kläder i blöt - i alla fall inte om man inte är väldigt säker på att färgen är tvättäkta...

    prova att doppa plagget i remol (finns på kemikalieavdelningen i livsmedelsaffären - samma plats där du hittar avfläckningsmedel etc). följer du instruktionerna så klarar sig antagligen den röda färgen, utan att blekas mera. sedan kör du det i torktumlaren, och sedan kör du en gång till med ett dopp i ett ättikbad.

    kör den på ylleprogrammet i tvättmaskinen istället nästa gång. mycket snällare mot tröjan!


    rött är en problematisk färg. den är sällan tvättäkta, så du kan räkna med att den ev också kommer att läcka färg framöver. så den är inget att ha över en fin blus eller tröja/linne i annan färg - såvida du inte har kontrollerat det genom att prova den genom användning.

    SvaraRadera
  11. F-n vad trist. Har dock inga goda råd att komma med. Hoppas det löser sig. På bilderna ser i alla fall den "nya" färgen fin ut.

    SvaraRadera
  12. fy..................och usch.......

    SvaraRadera
  13. Fy vad trist! Jag lider med dig!

    SvaraRadera
  14. Fy attan vad trist! Går det att relklamera blödande garner? Jag hade gjort det. Fast jag är reklamerartypen...

    SvaraRadera
  15. Usch vad tråkigt! Min svärmor använder sådana där lappar som ska fånga upp färg, vet dock inte om det är samma märke. Hon tycker de är jättebra. Men jag är tveksam till att de kan hjälpa till så är i efterhand.

    Hoppas du hittar en lösning.

    /Marie

    SvaraRadera
  16. Hej Mia!
    Du har bett mig om ett råd (professionellt, förmodar jag?) och det ger jag gärna, även om jag kanske inte kan få det bra igen.
    1. Centrifugeringen kan inte göra något åt färgen! Varken till eller från!
    2. Blötläggningen är boven i dramat. Det räda garnet är uppenbarligen överfärgat och färgar därför av sig på ljusa färger. Med tiden skulle detta försvinna om man tvättar plagget ofta....men... det är ju ett ylleplagg och dem behöver man ju sällan tvätta.
    3. Försök att tvätta med ett vittvättmedel(VIA TAED ex.)i kastrull. Lägg plagget i ljummet vatten och låt värmen gå upp till 60 grader. Mät med termometer! Stäng av värmen och låt plagget ligga kvar och svalna till ca 40 grader. Skölj försiktigt och krama ur vattnet i frottéhanduk eller ...centrifugera! Förhoppningsvis är den överflödiga färgen borta.
    Hälsningar
    Kristina

    SvaraRadera
  17. Nej, vad hemskt. Hoppas att något av tipsen fungerar.

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Jag är av samma åsikt som Kristina. Centrifugeringen har inte orsakat detta. Om du följt angiven tvättemperatur för garnet bör du reklamera garnet. Bra är att kontrollera färgäktheten innan tvätt genom att med en vit trasa trycka/gnugga lite mot färgen och se om den släpper. Jag använder miljövänliga Eucalan woolwash som fungerar perfekt. http://www.textera.se/se/page/eucalan.php
    Lycka till!

    SvaraRadera