måndag, mars 01, 2010

Snubblande nära

Hurra! Jag har ett par selbuvantar!
Jag satt igår natt fram till halv två och harvade med vantarna framför hockeyfinalen och sammandraget, men sen kände jag att det fick vara nog. Nu har jag suttit framför tv:n igen- och vantarna är klara! Precis 3 timmar efter deadline. Men strunt i medaljen, jag har ju vantarna!

Det vita garnet tog slut när jag bara hade några få varv kvar på sista tummen. Trist. Det var ju dessutom "originalgarnet" som skulle räcka enligt mönstret. Tur att jag köpte en härva vitt shetlandsgarn häromdagen. Det är lite tunnare, men fick duga som tum-topp.

Mönster: Nr 7 Damevott ur häftet Selbustrikk från Rauma.
Garn: Rauma gammelserie, 50 g vardera av svart och vit. Det vita tog slut och jag kompletterade med några meter Shetlandsgarn från danska BC garn.
Stickor: 2 mm addi lace 120 cm med magic loop, stickade båda vantarna samtidigt (utom tummarna).

Det här var mitt "officiella" bidrag till ravelympics. Jag gick i mål med lite andra stickningar under tiden, hade jag hållit mig till de här hade jag hunnit, men det blev för pilligt i längden med de små stickorna och att hålla en färg i varje hand, så jag behövde lite pauser.

Tack till alla deltagare i Team Sweden! Det har varit ett nöje att följa allas engagemang och aktivitet i forumet på Ravelry. Härligt jobbat! (Och kul också att det gick så bra för Sverige i OS, det gjorde ju tv-stickandet så mycket mer inspirerande.)

16 kommentarer:

  1. De blev ju verkligen fina! Jag är impad av dig att du stickat dem med en färg i varje hand. Jag tycker det är väldigt mycket mer tidskrävande än att ha en färg över lång- o en över pekfingret. Men det är väl en vanesak kan jag tro.
    Tack så jättemycket för allt jobb ni lagt ner på Team Sweden.

    SvaraRadera
  2. Vad fina vantarna är! :)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina vantar! de ska du vara stolt över:)

    SvaraRadera
  4. Åh vad de blev vackra - hoppas på att se dem live imorgon!

    SvaraRadera
  5. Ååå, vad fina! Önskar att mitt tålamod räckte till ett par liknande...

    SvaraRadera
  6. Jättefina vantar. Selbumönster är så vackra.
    Själv tycker jag att det är lättare att hålla båda färgerna i samma hand.

    SvaraRadera
  7. Vantarna blev kanonfina!
    Och ett roligt OS har det varit, det var en bra piska för mej att få mina vantar klara. Men det var lite påfrestande att sticka under tidspress, eftersom jag (enl mitt tycke) har för för lite sticktid, så krävdes det att jag höll mej till en stickning utan att spåra ur, för att komma i mål!

    SvaraRadera
  8. Så fina vantarna blev! Jag har också beställt mönsterhäftet och väntar med spänning på att det ska dyka upp i brevlådan.

    SvaraRadera
  9. Vantarna blev jättefina. Jag har stickat norska mönster sen 60-talet men aldrig förstått vitsen med att ha en tråd för varje hand.
    Tack för gott ledarskap för team Sweden! Det har verkligen varit ett roligt OS parallellt med det ordinarie. Än har jag inte fått några medaljer trots rapportering och länkande till eventen???

    SvaraRadera
  10. Snyggt jobbat!
    Både vantarna som blev jätteina och ledarskapet i Team Sweden!

    SvaraRadera
  11. Ååh, vilka fina vantar. Me like:)

    SvaraRadera
  12. Dina vantar är jättefina.
    Knitscene beställde jag från Interweave knits.

    SvaraRadera
  13. Vottene ble kjempefine! Ser jo ut som de er strikket av en nordmann - haha! Tror sannelig jeg skal sette dem opp på vottelista mi. Jeg trenger noen selbuvotter selv.
    Så forresten en motereportasje - med kun moteklær og unge vakre modeller OG selbuvanter. Det var veldig stilig!

    SvaraRadera