onsdag, februari 17, 2010

Snygg och smart

...är den här mössan, Helianthe, designad av begåvade fransyskan "Circé Belles boucles". Jag älskar hur resårstickningen mynnar ut i "bubblor" i mönstret. Garnet är Karisma superwash som jag fick av min hemlis (jag har avslöjat henne i ett tidigt skede, men håller er andra på sträckbänken lite till). Stickor 4 och 5. Tycker allt att mössan ger lite förvårs-feeling, även om jag idag åkt bil genom ett mycket vintervitt Sverige! Köp mönstret innan 20 februari, så går 2 dollar av priset till Läkare utan gränser och deras arbete på Haiti.
Ravelympics-vantarna har gått fint att sticka, men igår vaknade jag med en öm axel (man kanske inte bör sticka så mycket när man är förkyld), så de har fått vila ett tag. Hoppas att snart kunna fortsätta, för jag tycker det är hur kul som helst! Gubbarna som står i ring runt handloven gör mig alldeles lycklig!
Vi har sportlov, så vi har varit i Uppsala i några dagar och hälsat på min bror med familj. Kolla min svägerskas fina blogg här!
De är katoliker, och vi hade turen att pricka in visiten precis till fettisdagen, eller mardi gras, eller Carneval- kärt barn har många namn! Det var inte bara semlor som vi vräkte i oss.
Revbensspjäll, chèvremackor med honung och valnötter, chips, godis, vin... vi körde helt enkelt på med allt vi kunde komma på!
Jag passade på att mardi gras-frossa i Nepal hos Yll o Tyll. Köpte lite Raggi också, och en hemlispresent och en härva vitt shetlandsgarn att ha till vantar. Frosseri helt enkelt.
Idag däremot är det askonsdag och dags för fasta.
I bilen hem började jag på ett par Raggsockar till min man. Han har slitit stora hål i sina fina Koigu-sockar och ett annat par... grrr. Så nu blir det Raggi hädanefter.
Till sist en bild till alla Vilja-fans. Såhär ser hon ut för det mesta nuförtiden. Vagn och massor av packning, och rutig Dorothy i Wizard of Oz-klänning. Men kransen och fluff-kjolen är carneval-utstyrsel.

4 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild på Vilja! Fin mössa och finfina vantar! Kram

    SvaraRadera
  2. Härliga Vilja!! jag beundrar också mössan och semlorna, som måste stå åt sidan från och med nu, det blev för många i år helt enkelt ;-)

    SvaraRadera
  3. Ett tips är att förstärka Raggi med entrådigt ullgarn..

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig mössa. Och vilken härlig Vilja.
    Jag tänkte också inhandla lite Nepal, men min garnshop hade bara tråkfärger, så jag avstod.
    /Anna

    SvaraRadera