tisdag, september 16, 2008

kickoff hos Husmodern

Idag har jag varit hos min stick-, väv- och virkguru Husmodern och kickat igång mina drömmars sjal, Flower basket shawl (ravelry-länk). Det är den sjal jag alltid tyckt är den absolut snyggaste, tätt föjd av icarus, shetland triangle (ravelry), swallowtail och laminaria. Ändå har jag inte kommit till skott. Men nu är det dags! Jag tror det var veckans femte påbörjade stickning, så vi får väl se hur länge det dröjer tills den blir klar...

Hemma hos Husmodern kan njuta av skärgårdsidyll, trevligt sällskap och beundra handarbete och fiffig heminredning i varje hörn. Jag är hänförd. Särskilt impad är jag av alla virkade alster. Jag ska banne mig också klara av att virka en sjal eller två. Och en matta. Kolla vilket snyggt garn hon köpt till sin sjal, hos Karma garn- araucania ranco solid i världens vackraste grön.
Jag stickar min i grönt Evilla som jag köpte på syfestivalen i våras. Kan nog också bli helt okej, när jag kommit en bit ska jag visa den igen. Kan bara bli bättre. Nu har jag, som synes på denna bild, inga lediga stickmarkörer kvar, då har jag ändå många. Det betyder kanske att jag borde slutföra några projekt?

9 kommentarer:

  1. Eller så är det en hint till mig:) att markörerna är slut. Du verkar haft en underbar dag!

    SvaraRadera
  2. Vart har du fått tag i mönstret till Flower Basket Shawl? Den är väldigt fin :-)

    SvaraRadera
  3. Helena! Klart du ska tolka det som en hint ;)
    Catarina- jag har köpt det nummer av interweave knits som mönstret finns i. Jag hittade det på ebay!

    SvaraRadera
  4. blir också sugen på att sticka spetssjal. Och jag känner igen det där gröna garnet! Undra om det är det jag hade i min 'Garden Hat'? ravelrylänk= http://www.ravelry.com/projects/fishbonette/garden-hat

    känner du igen att den finns i mörkgrönt med? Jag köpte det för längesen, det är helt underbart, men jag har glömt namnet...

    SvaraRadera
  5. Janette-
    Om du menar husmoderns garn så vet jag inte vilka färger som finns, jag var inte med henne när hon köpte det. Men det är superfint, kolla på Karma vetja :) Det är ju inte så långt bort änna.

    SvaraRadera
  6. Husmoderns mattor var härliga, att ha en sån inspirationskälla är inte så tokigt Mia.

    Till hennes blogg ska jag återvända.

    Sov nu så gott, i morgon hoppas jag att du får kaffe eller te på sängkanten!
    Grattis från en Stockholmsmoster - kram från
    Margareta

    SvaraRadera
  7. Hej
    Vilka härliga gröna färger.
    Grattis på födelsedagen också, njut och må väl.
    Eva.

    SvaraRadera
  8. hej

    vad härligt med en sådan inspirationsskälla...

    SvaraRadera
  9. Ser härligt ut!!! Och grattis på fördelsedan!! En viss H viskade i mitt öra:) Ha en härlig mysig kväll:) Petra

    SvaraRadera