torsdag, mars 27, 2008

Mot nya djärva mål

Tusen tack för alla era fina kommentarer om Promenade! Det är så kul att fler än jag delar min glädje över att den är klar, den känslan känner nog alla stickbloggare till när man avslutat ett större projekt tror jag.

Igår färgade jag lite med äggfärg igen, tänkte att jag måste ju pröva dem nu när jag haft utlottning och allt.
Först tog jag två härvor som jag aldrig gillat färgen på, handpaintedyarn-dk garn i en ful laxrosa nyans.
Eftersom det står på äggfärg-förpackningen att den ska lösas i kallt vatten så gjorde jag så, tog en röd tablett, två liter vatten och hade i några msk ättika. Inget hände.
Ut med allt i vasken och så försökte jag igen, med hälften kokande och hälften kallt vatten och mera ättika. Fortfarande noll resultat förutom att garnet började tova lite.
Så tog jag en tredje röd tablett, två liter kokhett vatten och fyra msk ättika. Svisch så blev garnet mer rosa, rejält tovigt (fast jag sköljt det gradvis varmare) och ganska gräsligt.

Jag tog en paus och färgade en härva Opal i två gula och en grön tablett. En liter kokhett vatten och två msk ättika. Jag hade nog kunnat skippa de gula, för det blev inte lime som jag hade trott utan bara grön. Tog sen min sista gula och färgade de ljusaste partierna först, det blev då finfin vårgrön som jag är jättenöjd med!
Jag kunde inte ge upp med mitt eländiga dkgarn, utan körde på med en lila tablett. Det blev den hemskaste nyans av blåbär/hallon-fil med gröt som du kan tänka dig. Min dotter sa "Mamma det där rosalila blev verkligen fult"... Men: Idag satte jag mig och benade ut en härva, och nu är det riktigt vackert, klart bättre än innan jag började färga i alla fall.


Annars planerar jag en Laminaria i merino lace fg Verdeazul- häng på Cillas knitalong!- och ett par Slippery socks, sockklubbens aprilmönster, i Lorna's laces fg Douglas fir.

Idag kom min vinst från Tina hem i brevlådan! Jättesnygga mönster. Tänk att modet liksom gått ett varv, modellerna känns hur hippa som helst. Tack snälla Tina!
Ni som missade tävlingen har en ny chans nu, hoppa över till Ulltopia och tävla vetja!

1 kommentar:

  1. Jag misstänkte jag att du satt nog vid datorn... Å det gjorde ju mig glad. Kul att du har färgat. Det gröna och rosa blev fint.
    Jag gillar verkligen din sjalfärg och matchande sockor. Nice!
    Kul att du är med och stickar sjal! Den är så kul!
    kram Cilla

    SvaraRadera