måndag, december 31, 2007

Nytt år, nya stickningar, nytt garn

Imorgon är det 2008! Hurra! För egen del hoppas jag på ett lugnt år av återhämtning. Inga överraskningar eller familjehändelser tack, med undantag av barnafödslar (nej inte jag ;)).
Och mycket sticktid såklart.

Ikväll blir det nyårskalas, och vi ska göra efterrätt. Det blir chevre- och hjortroncheesecake från vår julklapps-kakbok. Samma författarinna som komponerade den goda lingonkolan i Allt om mat- kan inte bli fel!


Tack för alla kommentarer om Kalle Kobra! Jag är förvånad- när jag drömde att julkalenderstickningen skulle bli ett gosedjur kändes det som en mardröm, och när jag insåg att jag drömt sant... gick jag inte igång om man säger så. Men guldlurex kan få den mest inbitna stickade-gosedjur-motståndaren att mjukas upp, och nu är jag väldigt glad i honom! Och nej, han har inte några identitetsproblem. Han är transa bara. Jag stickade honom åt mig, men när han var klar blev han först bortskänkt till ett av mina barn. Då blev det andra barnet avundsjukt (surprise!) så då sa jag att de kunde dela på honom. Nej då ville inte barn 1 ha honom längre. Och då blev barn 2 skuldmedvetet- fortsättning följer i oändlighet och curlingmamman vet varken ut eller in. Vem kunde ana detta?
Nytt år, nya möjligheter- grönt känns rätt:

Jag har börjat på en patentstickad halsduk i mitt gotlandsgarn från Garnverket. Tack Soili för info om hur man stickar patent! Hade egentligen andra planer för garnet, men såg en popstjärna intervjuad i GP som hade en enkel grön halsduk på sig, och insåg att less is more. Dessutom är det kul att lära sig en ny teknik!

Sen har jag precis lagt upp mina Monkey, som är januari-sockan i klubben. Använder grönt Regia köpt av Ingrid.


Och här är mina nya garner! Vi var några som samköpte garn från Elsebeth Lavold efter kursen, och de kom lagom till jul. Mitt gröna var mycket mörkare än på bilden, men jag gillar det skarpt- ClassicAl heter det. Det vinröda är BabyLlama... hur mjukt och underbart som helst!


För övrigt har jag bloggspanat och fått ett nytt längt-objekt...

6 kommentarer:

  1. Ja, grönt är bra!
    Nu har jag äntligen stickat min löskrage.
    Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  2. Mia, du åker nog på ett gosedjur till. Tyvärr min erfarenhet...
    Vackra garner ni har köpt!
    Jo, jag tror att du vill ha en extra rapport eller kanske tom två på Monkey, de är inte så långa och har för mig att du vill ha dem lite längre efter våra reptilstrumpor.
    Får inte länken till din nya längtan att fungera och är nyfiken som sjutton!
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  3. Nu såg jag ditt fantastiska längtprojekt! Gud så snygg!

    SvaraRadera
  4. Mia! Grönt är skönt och längtprojektet assnygg! / petra

    SvaraRadera
  5. Maria (mariasgarnhändelser) har börjat sticka ditt längt projekt, det ser väldigt snyggt ut. :-) Jag har den också på min "vill göra lista", men är begravd under mina WIPs just nu, så det kan dröja.... :-)

    SvaraRadera
  6. God fortsättning och jag instämmer i önskan om ett år med enbart barnafödslar som familjeöverraskningar. Massa kramar till dig!

    SvaraRadera