måndag, november 12, 2007

På kurs med Elsebeth Lavold

Oj vilken underbar stickhelg jag har haft- igen! Jag har varit på vackra Nääs och gått en kurs i vikingastickning för Elsebeth Lavold. För ett år sen träffade jag henne på Blå stället i Angered, och blev väldigt intresserad av vikingaprojektet och allt hon hade att berätta om och lära ut. Så när jag såg att det var en kurs på gång anmälde jag mig direkt. Jag var lite nervös att ta med Vilja på ännu en stickhelg, det är ju inte säkert att det går bra en gång till... Men det gjorde det! Hon var nästan ännu mer exemplarisk nu än på SiV, och jag hann lära mig jättemycket!

Jag har lärt mig göra flätmönster utan hjälpsticka, sticka runt hörn (se bild), fattat hur flätorna är "uppbyggda" så att det är superenkelt att följa diagrammen (efter ett tag behövdes de knappt) och grunder i mönsterkonstruktion. Tror nog jag vågar mig på ett försök på en barntröja snart. Sen fick vi testa hennes garner också, och de var verkligen härliga att sticka i. Fick med mig en massa provnystan hem (se nedan). Så har jag lärt mig att sticka räta maskor "baklänges", alltså istället för aviga maskor, så att det blir slätstickning- kul! Elsebeth är oerhört generös med sitt kunnande, dessutom är hon en sympatisk person, så jag rekommenderar verkligen alla att gå en kurs för henne!
Vi var 15 pers på kursen, och satt i ett vackert rum som ska bli ett slöjdbibliotek för allmänheten så småningom. På bilden syns flitiga och trevliga slöjdfröknar i vardande, Helenas blogg finns här.
Denna fula bild är en dokumentation av helgens provlappar- ett misslyckat och ett lyckat hörn i naturvit ull från Ullcentrum, en romb och en ring i Karisma classic. Sen har vi början på flätmönster i blått ClassicAl och rostfärgat Silky flammé samt en fram-och tillbaka-stickad snutt i Baby Llama... mums!
Sen några provnystan, två st i ett bambugarn som snart kommer ut, ett Cable cotton, och ett Cotton frappé (som blir fina i-snoddshalsband av bland annat, se lilla ormen i mitten av bilden!).
Jag kunde inte låta bli att köpa boken "Vikingamönster i stickat", så nu har jag ett signerat ex som jag ska förkovra mig i.
Avslutar med lite andra bilder från vackra Nääs. Det pågick flera kurser samtidigt som vår, kreativiteten flödade i svarvning- och skinnsömnadskurser. Några instrumentbyggare sprang jag också på i ett rum.
Kurs i skinnsömnad verkar spännande, jag tog en bild på deras vackra arbeten. Den vill jag gå!

Tack Elsebeth och alla kursdeltagare, för en inspirerande och jätterolig helg!

7 kommentarer:

  1. Tack själv för en trevlig helg!
    Att gå ihop med garnbeställningen låter jättebra, med tanke på min tidigare inköpta hög så är 500 lite häftigt nu i julklappstider..
    Hittar du några priser? Jag gör det inte mer än på 2 av garnerna. Du kan väl maila mig så kan vi bestämma närmre. Den energi som jag lyckats samla under helgen fick ett abrupt slut inatt. Min son ligger på östra akut opererad så jag har inte sovit något. Allt har gått bra men man blir väldigt uppjagad. Tur att mannen är sjuksköterska och kan lungna både sjuka barn och hysteriska mammor.
    Vi hörs snart igen när min hjärna har börjat funka..
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. ååå vad det ser kul ut. Och vilket bra blogtips.

    SvaraRadera
  3. Ser jattekul ut. Fin stickning och skinn-kurser ser ju sa kul ut. Onskar jag hade varit dar.
    Lange sen jag var pa Nas, far lite hemlangtan...
    Akhila

    SvaraRadera
  4. Åh.så roligt det där ser ut och vilka fina provlappar du fick ihop. Din lilla tjej är otroligt söt.

    SvaraRadera
  5. Det ser ut som om Lavold tyckte att din söta bebis var roligare än stickningen?!
    Låter som en suverän kurs, på ett underbart ställe.

    SvaraRadera
  6. Låter helt fantastiskt kul och vad Vilja har vuxit på bara ett par veckor.

    SvaraRadera