måndag, augusti 07, 2006

modulstickning

Hur kul är det att sticka moduler? tänkte jag när jag fick Barbros mail med programmet för stickstämman. Det jag sett av dominostickning har jag inte gått igång på. Jag hade fel- det är både kreativt och beroendeframkallande!

Vi gjorde pulsvärmare i modulteknik, vilket visade sig vara ett väldigt smart sätt att göra pärlstickning roligare- man behöver inte ägna en helkväll åt att trä upp pärlor på en tråd, utan man tar lite i taget. Först fyra "Barbie-grytlappar"... Sedan stickar man ihop dem på "skaftet" en i taget... och voilà, mudden är klar! Egentligen ska man dessutom samtidigt fästa in alla trådar, men just den delen av kursen kan man säga att jag väntar med lite...

En annan väldigt smart grej med modulstickning lärde jag mig då jag provade min färdiga mudd och den var alldeles för stor. Det är bara att repa upp några varv i mitten på varje "skaft-modul" och sticka ihop den tidigare så blir den mindre- alldeles lagom! Eftersom varven är så korta är det inte särskilt besvärligt alls. Nästa gång jag gör såna här muddar ska jag dock göra dem längre.Ja det var vad jag hann med första dagen- en pärlmudd!

I bilen hem satte jag igång med restgarnerna jag hade med mig, och började sticka skalformer med dem. Otroligt kul! Vet inte alls vad det ska bli än...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar