lördag, januari 02, 2016

Stickåret 2015, nya UFOn, nya FOn, nya uppläggningar

Gott Nytt År!
Ja tänk att nu kommer 2015 aldrig mer tillbaka, som min dotter sa idag. Vad konstigt det är med tid. 2016, det låter verkligen som framtiden. Hoppas det blir ett bra år! Jag är ganska neggo just nu vad gäller läget i världen, men hoppas kunna påverka i det lilla åt ett håll som främjar medmänsklighet och ett hållbart samhälle.
Men det var inte det jag skulle skriva om nu, utan om Stickåret 2015, om nya UFO-bloggen och om mina senaste FO:n!

Stickåret 2015

Årets sjal: Ja, det har bara stickats en enda sjal i år och det var Lotus som blev klar, det var mitt UFO i augusti och september. Det var krångligt att få tag i garn för att slutföra den, men det gick till slut och är härligt att ha den.
Årets tröja: Många fina tröjor har det blivit, som kommit till stor användning- men en är en supermegafavorit, och det är Naima. Älskar den! Bor i den faktiskt, mer eller mindre.
Årets vantar: Jag har använt mina röda fingervantar jättemycket, så det måste bli dem. Jag älskar modellen och färgen!
Årets stolthet:
1) Att jag höll workshop på SiV om att klippa i stickat. Och att det gick bra och var väldigt uppskattat!
2) alla UFO:n, i år igen. Det mesta jag gjort klart i år har varit UFO:n. Fortsätter nästa år! Häng på!!!
Årets garn: Vet inte riktigt... Jo det blir nog John Arbon knit by numbers från magasin duett. En njutning att sticka med! Jag älskar det ljusröda! Tyvärr har jag förlorat min Heroine-mössa på bussen, men ska sticka en ny. Har gillat den otroligt mycket när jag hade den, använde den varje dag.
Årets nördigaste: När jag, Petra, Maria, Maja och Ann var i Berlin i maj, och jag fotade mig med alla kända stickdesigners som var där. Helt otroligt vad jag gick igång på det, skrattar högt när jag tänker på det! :)


Årets fiasko: möjligen Mooring-mössan, den blev så ful och jag vet inte ens var den är. Kanske borde skänka den till välgörande ändamål.
Årets gnäll: Inget direkt. Jag är rätt nöjd rent stickmässigt :) Men jag tycker fortfarande att det bloggas för lite och instagrammas för mycket. Jag vet att jag är medskyldig! Kanske ska jag bättra mig, som ett nyårslöfte. Japp, så får det bli. Ta er tid att skriva, det är bra för hjärnan!
Årets UFO: Stinas flätkofta är klar! Den blev klar lagom till jul, har inte ens hunnit blogga den. Den har inga knappar än, men annars är den klar och överlämnad. Det var jobbigt att montera, till och med knappslån stickades för sig och syddes på. Men jag gjorde det och den passar perfekt som synes på bilden. Den var inte med i UFO-kalen ens en gång, så det var ett UFO extra. Hurra! Mönstret är Amanda från Mere Feminin Strik, garnet är Peruvian från magasin duett. Koftan var "årets fiasko 2014" så det känns ju extra gött att den är klar nu lagom till slutet av 2015 :)
I bildkollaget syns inte en poncho som jag teststickat, den är hemlig så den får vänta att komma ut i offentligheten. Och en mössa som jag stickade i mellandagarna har jag inte fotat i FO-form än. Det får jag göra imorgon när jag dessutom förhoppningsvis kan visa min väst, decembers UFO, som ligger och blockar.

Idag har jag börjat på Mysterievantarna som drog igång på Ravelrys "I make mittens"-sida. Kul stickning!

Avslutar med min nyreviderade UFO-lista, som jag kommer att lotta fram ett UFO ifrån varje månad som vanligt:

1) Prinsesstårte-mössa (Tant Koftas kit)
2) Velma i grått Lima (benvärmare i egen design)
3) Virkade vantar ljung (enkla vantar i vackert lila/grönt handfärgat ullgarn)
4) Cropped lace top (mönster från Vogue knitting, UFO från So you think you can knit för länge sen)
5) Autumn rose pullover (Eunny Jangs mästerverk, kanske det äntligen blir dags att göra klart den?)
6) Supertjock halskrage (kommer bli klart på en halvtimme tror jag)
7) Thorn and thistle-linne (riskerar klart att repas upp)
8) Virkade ekoull-vantar
9) Line break (i vackraste orangea Botany lace, längtar efter den!)
10) Sunny sunday shawl (restgarnssjal som bara har mönsterbården kvar)
11) Brolly (i grönt supersoft)
12) Året Runt-sjalen (aka Agata, i knallrosa lammullsgarn)
13) Confetti (snyggaste koftan från PomPom)
14) Meltwater UFO januari
15) Furuvik-sockor (Tant Koftas kit)
16) Pinneguri-koftan (Elinor, nästan klar!)
17) Snyggetröjan (Enchanted i lyxigaste Madelinetosh i naturvitt och neongult)
18) Icelandic wool & thai silk (Helena, kit köpt på SiV)
19) Wiolakoftan (i muhu-inspirerade färger)
20) Riddari

1 kommentar:

  1. Det ser ut som om du hunnit med en hel del fina saker. =)
    Gott nytt år!
    /Anna

    SvaraRadera