lördag, oktober 31, 2015

Köpenhamn över dagen

Det här höstlovet jobbar jag varje dag- utom i torsdags! Så då tog vi en dagstur till Köpenhamn. Vi orkade inte åka så tidigt, så vi var framme först vid 13:30. Och åkte hem vid 23. Så det blev ganska sent men ändå härligt!
Vad hinner man på en dagstur då? Ganska mycket!

Vi åt lunch på Kaffesalonen, gott och mysigt även om serveringen vid vattnet som rekommenderats inte var öppen, det är nog sommarspecial. Gick sedan runt i Nørrebro, sprang på en demonstration mot nedskärningar i gymnasieskolan, tittade på loppisar och kände att det var nästan som i Berlin.

Jag har aldrig varit i en enda garnbutik i Köpenhamn så det fick bli den som var närmast, välkända Sommerfuglen. Fick vara grymt effektiv eftersom familjen tycker det är urtråkigt i garnaffärer, så jag bara scannade av butiken i räserfart. Hade ingen direkt garnbudget, men föll för två uppstickade modeller. Den ena var en enkel raglantröja med rätstickade ränder. Som vanligt i garnaffärer var det bara tillåtet att köpa mönstret ihop med garn- nuförtiden köper jag nästan bara mönsterböcker, tidningar eller via Ravelry, så det känns ganska konstigt att behöva köpa alltihop. Dessutom var det en så enkel modell att jag tänker att jag nog kan härma utan mönster.
Den andra var en ganska avancerad lite ponchoaktig tröja med smala ärmar, grymt cool modell. Köpte häftet där den ingår, Tunnel heter modellen och häftet heter Godsbanen.
Efter Sommerfuglen och gick vi lite på Strøget (Systrene Grene).

Sen fick det vara slutshoppat, så vi besökte Glyptoteket. Vilket coolt ställe! Extra coolt att vi lyckades pricka in "Slow"- en helkväll med tema Ideal. Om jag hade varit där utan barn hade jag gärna lyssnat på föreläsningen om det gyllene snittet med mera. Nu fick vi nöja oss med en ljudkonstnär som fyllde vinterträdgården med musik. Härligt!
Efter det gick vi och åt middag på Madklubben med vänner som också var i Köpenhamn. Sen åkte vi hem.

Och nästa dag, dvs igår, hade jag fått post från Bohusläns museum.
Omistlig!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar