onsdag, oktober 08, 2014

Slanted Peerie Mittens


Mitt oktober-UFO är redan klart!
Efter att ha haft de här vantarna som UFO två gånger tidigare (2013) och inte alls fått mycket gjort har jag nu stickat som ett jehu- och blivit klar! Garnet (Kampes tvåtrådiga) var nog lite tjockare än "originalet", även om båda kallas "sportweight" på Ravelry, och jag hade tunnare stickor än mönstret angav (3 istf 3,25), för de blev rätt stora.
Mönstret är Slanted peerie mittens. Jag började intagningarna minst 10 varv tidigare än beskrivningen ville- men det var tur, för de är rätt stora nu med.
Det var min första lettiska fläta (tror jag) och mina första maskstygn någonsin (de röda "prickarna"). Så nu har jag lärt mig lite nytt och känner mig väldigt nöjd och glad över mina vantar! :)

Jag har redan lottat fram novembers UFO- och det blev en riktig gammal surdeg, om uttrycket tillåts. Det här ska jag bara klara i november: min gamla fairisle-väska från Stickstämman i Hammarö augusti 2006...

10 kommentarer:

  1. Väldigt fina vantar! Det kan vara bra med ett par riktigt stora när det blir riktigt kallt. Då får man in ett par extra, om det behövs. =)
    Och så snygg koftan i förra inlägget blev. Annorlunda och fint med mönsterstickningen mitt på ryggen.
    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Smart- så ska jag absolut göra när det blir kallare.

      Radera
  2. Så fina dom är! Ja, jag instämmer med Myggan - stora vantar betyder att det finns plats för innervantar när det är riktigt kallt ute:)

    Det är väl nästan dags att plocka fram novembers UFO, med tanke på hur länge det har legat. Med lite tur så blir du helnöjd med resultatet när den är klar:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är galet vad länge det legat det där UFO:t. Men jag väntar till november. Hoppas jag blir nöjd- stickade små väskor är inte min grej ;) Men blir den fin kanske det blir min grej- eller en present.

      Radera
  3. Snygga! Roligt och ovanligt med ett mönster på diagonalen.

    SvaraRadera
  4. Så vackra vantar du har stickat! De röda maskstygnen blev pricken över i tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Verkligen fina vantar! Funderar på att ta efter din modell att lotta fram vilket ufo man ska jobba med varje månad. Satsar på det under 2015...

    SvaraRadera