onsdag, september 25, 2013

Eländes korta varv

Jag undrar: Varför blir det alltid ett hål när man stickar ihop ett kort varv från "fel håll"? När jag stickar fram och tillbaka blir det bra både från räta och aviga sidan. Nu gjorde jag german short rows och trodde det skulle vara svaret på mina böner. Men lik förbaskat blir det ett hål när jag börjar sticka runt och "möter" det sista korta varvet från fel håll.

Nån som fattar vad jag snackar om?

Tog en snabb bild på den sk hipstermössan imorse. Nu fattar jag varför den skulle vara så liten och ohängig- måste ju sitta snyggt ihop med urbanearsen! Yeah.

17 kommentarer:

  1. Hmmm vart tog min kommentar vägen??

    SvaraRadera
  2. Försöker igen. Förstår inte varför du får ett hål när du använder German Short Rows. Drar du upp tråden ordentligt varvet under? Kommer du till Borås i helgen ska jag hjälpa dig och annars kan vi säkert lösa det ändå. Det går att få det helt slätt med GSR, jag lovar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får dra hårdare. Men problemet blir ju att omslaget hamnar på "fel håll" när jag avslutar "korta varv-processen" med att sticka runt.
      Ska tyvärr inte på symässa

      Radera
    2. Hoppas att det löst sig för dig men jag kommenterar ändå. När du stickar GSR har du ju INGET omslag. Är det där du gjort ett misstag kanske?

      Radera
    3. Nu försvann mitt svar :)
      Tack för att du bryr dig om mina eländiga korta varv!
      Problemet uppstår bara när jag har gjort gsr som för att stickas ihop från en sida men gör det från fel håll. Jag får till det bra när jag gör enligt alla tutorials, men när jag börjar sticka runt istf fram och tillbaka stöter jag på patrull.
      (Jag gör inte omslag, skrev slarvigt.)

      Radera
  3. Jag fick oxå slätt utan hål med det sättet.... Så typiskt när man inte begriper när man gör "fel" som andra inte gör. Ses i mor'n!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör vi nog inte, jag missar Borås :(

      Radera
  4. Jag har tyvärr inga råd att ge, eftersom jag har samma problem själv med förkortade varv. Om du kommer på någon bra lösning får du gärna upplysa mig också. :)

    SvaraRadera
  5. Jaha då! Jag förstår men vet inte vad att göra.
    De stora hålen jag fick i Molly, och retade mig på jättemycket under stickandets gång, tänker jag inte på längre....
    Så man kanske inte ska låtsas så mycket om dem ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. What--- stora hål i Molly?! Då får du fråga designern om hjälp! ;)
      Det blir bara på ett ställe på mina Molly också, samma anledning- men på min nya modell har jag korta varv vid halsringningen, vilket syns mer och känns viktigare att få reda på.

      Radera
  6. Mia, jag får inga hål. Vi måste kolla vad du gör. German short rows ftw ;)

    SvaraRadera
  7. Du kan jo sjekke ut denne metoden, som kalles shadow wrap. Den ble øyeblikkelig min favoritt, absolutt ingen hull.
    http://socktopus.co.uk/2011/02/05/short-rows-shadow-wraps/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju dessutom samma sida som jag haft uppe när jag gjorde german short rows.
      Ska genast testa. Rip rip...
      Tack!

      Radera
    2. Nooo, jag gillade verkligen de här korta shadow-varven. Men det krånglade på samma ställe.

      Radera
  8. Jag stötte på precis samma problem häromdagen när jag gjorde korta varv. Jag pillade och knåpade men det blev liksom ändå ett hål. Konstigt.

    SvaraRadera
  9. Jag har också haft samma problem med att plocka upp dem från fel sida när man kör rundstickning, och inte kommit till bukt med dem. Morr

    SvaraRadera
  10. Ogillar dessa korta varv, gör exakt som mönster säger... och testar olika varianter... ena varvet blir dock totalt kaos, eller ser så ut... men jag GÖR rätt... fattar noll!!! Stickade Bolt, egentligen snygg... MEN rätstickning OCH dessa korta varv... suck-suck-suck och dubbelsuck. Kan inte gilla det alls - har inte ens tagit mig orken att blocka den... Det är INTE snyggt!!!! :/
    Har inga råd alls - vet inte svaret, väntar på det själv...
    Må så gott...
    Bim HD

    SvaraRadera