måndag, juli 25, 2011

Västergötland i mitt hjärta

Först och främst vill jag uttrycka min djupaste sorg över vad som hänt i Norge. Och mitt deltagande. Hur människor kan vara kapabla till sådana handlingar övergår mitt förstånd, och det skrämmer mig att det kunde hända i vårt samhälle.
Vi bor grannar med norrmän på landet, och de valde trots allt att ha sin planerade 40-årsfest i lördags. Och det tror jag är viktigt. Jag menar inte att vi ska stänga av, men att vi ska fortsätta fira livet och varandra. Mer kärlek! Och fler möten mellan människor.

Vi har varit i Västergötland två dagar, på Äventyrslandet och
Skara Sommarland.
Båda ställena var toppen, särskilt Äventyrslandet, eftersom mina förväntningar var låga och min snart fyraåring älskade det! Dessutom var personalen underbar. Rekommenderas!

Innan Sommarland hann jag och mina väninnor med en liten tripp till Kampes.

Svåra val. Men mycket följde med hem och lite pengar kostade det :)

Kolla den här också som jag fick låna med hem! Vilken grej va?! Nån som vet hur jag ska lära mig? Finns det några youtube-klipp eller sajter?
Jag tror knyppling är det nya svarta faktiskt.

10 kommentarer:

  1. Själv älskar jag Västra Götaland så jag drog från Stockholm för snart 8 år sen! =oD Kampes är roligt att gå in till, men risken är att plånboken inte räcker till. *hihi* Knyppla har jag aldrig lärt mig men tycker det är så fint. Det finns snuttar om knyppling på youtube. =o)

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns en hel del fint hos Kampes. Jag bor strax intill så det blir ett besök då och då.
    Jag lärde mig knyppla eller rättare sagt prövade på att knyppla för 15 år sedan. Det var inte lätt men det blir fint. Jag gick då en utbildning i Skara då man fick väva, knyppla, brodera, mönsterkonstruktion och sömnad. Ett underbart roligt år.
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Eftersom jag bara fick 2 i sybetyget så var detta en av anledningarna. Jag kunde inte hålla reda på alla snören. Fast idag kan jag ju både det ena o det andra. Böcker att låna finns ju på bibblan oxå. Kram

    SvaraRadera
  4. Jag knypplade en gång i tiden när jag gick min textilutbildning. När man väl kommer på det är det kul och ganska enkelt. MEN det var länge sedan jag försökte. Lycka till!!

    SvaraRadera
  5. Åh så bra att du var hos Kampes. Jag har enbart använt deras postorder. Nu fick jag ju se lite hur det ser ut också. Stort lycka till med knypplandet!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hei! Jeg forsøkte å lære meg å kniple en gang, men det gikk ikke. Det er faktisk det eneste tekstile jeg har prøvd men ikke fått til... :-S
    Skal bli spennende å følge med på hva du finner ut! Kanskje jeg prøver igjen, det frister i hvert fall.
    Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
  7. Vilken rasande snygg Mia på fotot med garn i hand. Kram från faster M

    SvaraRadera
  8. Man gör korsning vridning korsning vridning. Sen "drar man åt lite" och sen minns jag inte mer från skolslöjden.

    Men man använder fyra pinnar (= två par) för den där ramsan. Och sen byter man par enligt särskilda ordningar och så sätter man nålar.

    Då blir det spets!

    SvaraRadera
  9. Jag har knypplat en del för länge sedan, men har en knyppelbok med grunderna i över. Du kan få köpa den om du vill/Marie

    SvaraRadera
  10. Knyppling kan vara väldigt rofyllt och när man har kommit in i rytmen så bara flyter det på.

    Mönstret du har på rullen är Flätspets och är med i grundkusen för Vadstenaknyppling och finns beskriven i Sally Johansson bok.

    Jag hoppas att du liksom jag kommer att tycka om knyppling.

    Lycka till

    SvaraRadera