söndag, mars 07, 2010

härlig helg

Söndag eftermiddag. Är nybliven gräsänka igen, men än så länge är humöret på topp eftersom vi haft trevligt lunchbesök som gav energi- kolla vilken tulpanbukett de kom med, jag dör av lycka. Vår! Tulpaner äger! Dessutom står en bulldeg på jäsning.

Igår började jag på två (2!) nya tröjor. Härligt att bara börja och känna att de får väl bli klara när de blir klara. Så nystade jag upp mitt rosa Jitterbug också, och skrev ut mönstret på Haruni. Kanske börjar jag ikväll. Kolla vad fina de är i mitt fönster, tillsammans med lite schyssta prydnadsfigurer.
(Trägumman fick jag av min mamma när jag gick ut musikhögskolan, det är verkligen vår humor. Undrar om någon av er som läser bloggen fattar varför den är rolig? Jag fattar det knappt själv, men det är den i alla fall. Amigurumin vann jag i en bloggtävling, det är miss Amigurumi herself som gjort den. Och känner ni igen "Little twin stars"? Hittade den härom året i mitt föräldrahem, inuti är ett luktsudd som jag köpte när jag gick i femman och gick på stan med en kompis för första gången. Köpte suddet i en affär i Norrköping som hette Kiddes och var världens underbaraste affär. Det luktar fortfarande gott.)
Såg på Stickamera-bloggen att vi stickar i samma garn från Cascade just nu. Jag började på en Sage remedy top i det här garnet i måndags. Det var andra gången jag började på den toppen, och andra gången jag repade upp det. Det är något konstigt med mönstret, jag får tråk-spel direkt. Och toppen är ju så snygg! (Kolla den här versionen till exempel.) Hoppas jag står ut en vacker dag. Nu stickar jag istället det jag tänkt från början, Villapeikkos senaste VK-design. Jag tror det blir fint, men kan inte låta bli att tänka att det nog skulle bli ännu bättre i Nepal.

Den andra tröjan jag påbörjade är tröjan jag har skrivit om som min elev hade på sig och som jag ska härma. Garnet är Wollmeise i färgen Merlot, som jag fick av generösa Åsa när jag beklagat mig på Ravelry att det var så svårt att köpa just den färgen, den tog slut innan jag hann klicka. Färgen är helt underbar, ror jag iland det här projektet blir det finemang. Jag har tänkt gaffelvirka oket, vet inte om jag borde börjat med det, men nu började jag nerifrån i alla fall. Funkar det inte är det väl bara att göra om.

Jag har fått ännu en Ravelympics-medalj! En speciell lagledar-medalj, woohoo :)

3 kommentarer:

  1. Härligt inlägg, och härligt med nya stickningar... hade inte du köpt nepal till en tröja också? Du kanske är i tröjstickartagen just nu. Ska bli spännande att se resultaten när det nu blir. Må så gott!

    SvaraRadera
  2. Little twin stars var mina favoriter också - jag har kvar små häftstift i en liten blomformad ask!!! Vilka härliga tröjprojekt du har påbörjat - jag vill också sticka massor av tröjor men kan inte bestämma vilken modell så jag har börjat på en Rose Red istället... Kram

    SvaraRadera
  3. Gillar dina stickningar o GRATTIS tillmedaljen!!=)

    SvaraRadera