onsdag, november 04, 2009

Hemlisfrågor

Nu vet jag inte vad som flugit i mig, men jag anmälde mig till Hemlis6 hos Stickamera. Jag har Aldrig varit med i nåt garnbyte eller hemlig vän tidigare. Men nu är det dags. Jag vill ha paket! (Och ge vill jag väl också då ;))

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?

Jag tycker mest om ull! Den får gärna lukta får. Men det är inget krav ;)

Gillar inte akryl och inte superwash (förutom lyxigastelyx-wollmeise och sånt ;)).

Gillar silke och lin, bomull, kvalitetsgarner.

2. Vilka är dina favoritfärger?

Naturfärger: grå, naturvit, brun. Och röd och blå. Och grön och turkos och orange, höstligt gul som är lite "smutsig".

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?

Nej, alla har sin charm. Vad gäller garn gillar jag inte spräckliga garner typ Opal. (Det som på engelska kallas "semisolid", dvs enfärgat fast med liv i, typ araucania eller heavens hand, tycker jag dock är superfint.)

4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)

Rundstickor! Alla material har sin charm här också. Men jag använder mest trästickor.

5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?

Jag har stickat sen 2004, men hade en period tidigare i slutet av 90-talet då jag stickade lite tröjor och många sockor. Jag är nog ganska mittemellan.

6. Dricker du kaffe? Te?

Ja :)

7. Är du allergisk mot något?

Nej, som tur är.

8. Vilken slags musik tycker du om?

Mycket! Barock och impressionism. Whitney Houston och Coldplay. Jag hatar schlager.

9. Favoritgodis?

Saltlakrits. Men egentligen allt godis, gärna smågodis typ döskallar med hälften hallon hälften lakrits. Dock absolut inte skumgodis typ tomtar och sånt. Ej heller choklad med likör. EDIT: Skumtomtar är goda! Har jag just upptäckt ;)

10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking,virkning osv.)

Jag vill virka, försöker verkligen. Men det blir aldrig klart. Syr en del kläder till mig och min familj.

11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...

Allt! Kan absolut inte välja!

12. Prenumererar du på någon sticktidning?

Nej, jag har prenumererat både på IK och Vogue knitting, men inte längre.

13. Har du något drömprojekt på önskelistan?

Jag vill göra klart min Autumn rose pullover. Sen vill jag sticka min bohuströja.

14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?

Ja, jämt. Jag har ganska smala handleder, ca 15 cm runt om.

15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?

Ja.

16. Stickar du sockor?

Ja. I enfärgat garn.

17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)

Stl 40.

18. När fyller du år?

I september.

19. Stickar du med pärlor?

Det händer. Men jag tycker det är ganska segt att trä på dem. Fint blir det ju!

20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)

Deckare och romaner, självbiografier gillar jag också!

7 kommentarer:

  1. Spännade utmaning. Och så fick vi veta lite mer om dig. =) Socktobersockorna är jättefina. Tur för tösen att de blev för små.
    /Anna

    SvaraRadera
  2. A, en stickblogg, hurra! Jag gillar socktobersockorna jättemycket. Det är kul att sticka flätor.

    SvaraRadera
  3. Tack för din otroligt fina kommentar Mia. Det gick åt 4 nystan.
    kram Cilla

    SvaraRadera
  4. Hej Mia, jag såg att du hittade min testblogg. Tack för kommentaren på den! Det finns en annan som är lite mer innehållsrik: http://tollasstickning.blogspot.com Eller http://tollastradgard.blogspot.com Fast den handlar förstås inte så mycket om stickning...

    SvaraRadera
  5. Många fina saker du gjort! Sitter och funderar på ett paket till hemlisen...ska försöka hitta på något som du kan tycka om. :)

    /Ms X

    SvaraRadera
  6. ååå vad spännande! Hemlisen was here! :)

    SvaraRadera