tisdag, juli 14, 2009

Jämtland 2009

Jag är ingen fotograf och ingen fågelskådare, men jag måste bara få visa hur exklusivt jag har haft det! Det här är utsikten från vårt sovrumsfönster i Jämtland. Där molnen är på bilden brukar det vara fjäll. Titta noga nu, förstora gärna upp bilden (genom att klicka på den). Det är tranor, de var ganska ofta där och väckte mig på natten med sin häftiga sång. Men just den här natten kom det en räv springande också! Han jagade tranorna, snacka om hybris. Tyvärr blev jag så upphetsad av detta att mitt första foto blev med blixt (klockan var ca 3 på natten). Detta såg naturligtvis räven, man ser att han tittar upp mot mig. Sen sprang han iväg. Undrar vad jag hade fått se om jag inte varit så klantig...
Här är en bild (tagen av något barn) på fåren som ger mig min årliga garnfix. Riktiga alltså. För det här garnet är liksom Garn med stort G, eftersom jag stickar med det samtidigt som jag ser fåren, hör deras bräkanden och pinglande. Fantastiskt för en stadsbo. Bilder på garn kommer senare, jag är i full gång med stickningen. Tyvärr inget brunt än, dock.
Här är en till bild på ms Marigold, bakifrån ser man top-down konstruktionen rätt bra. Petra skrev att hon tänker på klippor i Bohuslän när hon ser färgerna, precis så tänkte jag också när jag köpte garnet! Kul! Mönstret finns att köpa här, garnet är Brilla som jag köpt i Tanumshede förra året. Stickor 3 och 2,5.

På vägen hem hade jag tjatat mig till lite härlig dalagarn-sightseeing, så vi var på Sätergläntan och Wålstedts. Det var inte lätt att hitta till det sistnämnda, om ni vill åka dit (Gör det! Och skippa Sätergläntan- om du inte ska på kurs, då är det säkert underbart.) så använd deras vägbeskrivning. Det gjorde inte vi, och det var verkligen inte lätt att hitta. Men när vi väl hittade dit var det så himla trevligt! Vi fick en visning av ullspinneriet och en trevlig pratstund. (På bilden är det Vålbergsgarn i färgen Linnea som håller på att bli till.)
Vålbergsgarn är helt fantastiskt. Omöjligt att välja, jag ändrade mig flera gånger. Till slut blev det dock havsturkos som följde med hem, men jag skulle lika gärna vilja ha Rosen eller Tallstam. Eller något annat- så himla vackert!
Ljuvligt färgad ull fick hänga med också, nu kan vi ju tova. Tofflorna görs med såpa, varmt vatten, och genom att bearbeta ullen med händerna på olika sätt. Såhär ser Viljas ut på:


Sist vill jag visa vad som låg i brevlådan när jag kom hem. Norah Gaughans senaste. I love it. Och jag måste sticka Anhinga.

14 kommentarer:

  1. Vilken underbar semester! Och vilka härliga sommarben!

    SvaraRadera
  2. Inte utan att man blir lite avundsjuk på allt du fått se och så komma hem till sådan läsning.

    SvaraRadera
  3. Det kallar jag semester. Ljuvligt!!

    SvaraRadera
  4. exotic!
    Vad du är trogen din hobby! Även på semestern. jag känner att jag har tappat kontinuiteten nu när det bara är sol, salt och blommor överallt. Vill ni ha några dagar i en stuga nära hemmet är ni välkomna. Kram och hälsa!

    SvaraRadera
  5. Jag vill också sticka Anhinga!!! Vilken underbar resa ni haft, bästa bilden är på Viljas goa ben med sommarplåster! Kram

    SvaraRadera
  6. Vad underbart ni ser ut att haft det. Förstår att du älskar utsikten ifrån fönstret, total harmoni. Håller med Petra om Viljas härliga sommarskrapade knän, de är verkligen barndom:)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Det är verkligen speciellt att se och höra får medan man använder deras ull! Så KUL att du uppskattar det! Härligt inlägg, spinneriet är inte dumt!
    Har inte varit dit än.

    SvaraRadera
  8. Lyckost Mia som varit hos Wåhlstedts! De har länge gjort så fina garner. Då jag gick på Konstfack på slutet av 60-talet så var en av mina favoriter ett riktigt ultramarinfärgat ullgarn. Vi hade ett eget garnlager. Sen HV sålde ut sitt lager så finns så få riktigt bra garnbutiker.

    Nu vet jag inte var man köper deras garner?...man lär ska kunna få specialinfärgat.
    Är Vålbergsgarnet från dem månne??
    Kramar från ett varmt Stockholm, faster M

    SvaraRadera
  9. Supersnygg Marigold! Varifrån beställde du Nora Gaughanhäftet? Vill också ha det!

    SvaraRadera
  10. Så vackert ni bor och så underbart att du haft det så bra! Vilkn snygg tröja du skall sticka!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig ullresa du varit på. Sticka bland fåren verkar såå idylliskt! Viljas tofflor+bild är såå söta. Hälsa Vilja f mig!
    Jag går oxå i kofttankar ska bli kul å se vilket garn du väljer till grymmekoftan du ska sticka. Men nu väntar jag med spänning på nåt annat du stickar...
    kram Cilla

    SvaraRadera
  12. Vilken grej med räven och tranorna
    Vålberggarn och Wåhlstedts är gamla favoriter. Vi hade Lasse Wåhlstedt som föreläsare på vår institution på 80-talet och jag blev störtförälskad! sedan var jag med studenter på en resa till bl.a. Dala Floda och vi köpte garn, så jag har en olle i rutmönster i färgen Förgätmigej.

    SvaraRadera
  13. Hej Mia, vad roligt du verkar ha haft det!! Och vilken snygg tröja! Och vilket vackert blått garn!!!

    Jag tror du råkade lämna meddelande till fel person. Någon har frågat dig om trikåsömnad? jag har koll på tvillingnålen så då återstår frågan; vem behöver hjälp? :-)

    ha en härlig sommar!

    /janette

    SvaraRadera