onsdag, oktober 11, 2006

Ingrid-sjal

Såhär blev den! Sjalen är alltså stickad av tottspunnet garn som jag fick av Ingrid i augusti. Det röda infällda har hon också spunnit, så då får ju sjalen såklart heta Ingrid. Inspirerad av "Trasan" i boken Stickverk och av glesstickade sjalar som jag sett på Strikk. Stickor 12, rätstickning och ibland omslag för att få större maskor.
Garnet är rejält fett av lanolin, och nu hoppas jag på svar: Hur ska jag få bort den mesta lukten och fettet? Jag tycker det är härligt, men jag tror inte att mina icke-stickande medmänniskor håller med... Kan jag tvätta den i vanligt schampo? Hoppas sedan kunna sträcka ut den lite så att den blir aningen bredare också.

6 kommentarer:

  1. Åhh - så kalasutfinsmaskigfantastiskt. Mållös är jag!

    Nästan :-D

    Det är bara å vaska med shampoo ullvask vad Du har - garnet fluffar upp ännu mera. Jag ahr tvättat mitt en bra bit tilll hemmavid så det fungerar :-))

    Hälsar Ingrid

    SvaraRadera
  2. Åhhhh så vacker den är!!!

    Vanligt hårschampo är vad jag använder och det brukar bli bra:-)

    SvaraRadera
  3. Vajjert! Och helt unikt!

    SvaraRadera
  4. Precis så Mia, schampo och ev balsam och sen blocka ut den till lite bredare!

    Jättefin!

    SvaraRadera
  5. Så vacker!!!! Jag blir alldeles avundsjuk. Måste sätta fart på spinnrocken så jag också kan sticka hemspunnet garn. Fast jag får nog fixa juklappar och flytta först...

    SvaraRadera
  6. Jag har tvättat bort ullfett och lukt med grovt salt från garn av baggull som var likt vax. Proportioner: ½ deciliter salt i 5 liter vatten 45grader varmt - låt dra ca 30 min. Skölj. Ta lite schampo i vatten och krama ullen lite lätt och skölj ur. Det sista mest för doftens skull.

    SvaraRadera