måndag, augusti 04, 2014

New York!

Jag har varit i USA i två veckor, mest för att fortbilda mig, men jag fick tre härliga dagar i New York också. Det blev mest sightseeing och musikalbesök, men jag hann med besök på Purl Soho och Knitty City också.
Oavsett om du vill shoppa bästa garnet i stan eller om du bara vill se på sevärdheter så rekommenderar jag att besöka Knitty City: mitt emot butiken på 79:onde gatan fick jag syn på en äkta Banksy! Så coolt, jag hade ingen aning om att den var där.
Jag hade ingen direkt lust på garn (!!!) så jag köpte inget, även om Purls egna garner var fina och det fanns både Shelter och Loft från Brooklyn tweed. Och på Knitty City hade de Madelinetosh Dandelion som jag inte heller köpte. Jag tror det är för att jag numera har Magasin Duetts grymma sortiment så nära, och jag kan köpa finfärgat garn av Tant Kofta. Så jag kände inget sug alls.
Det enda jag köpte var två häften med beskrivningar. Norah Gaughans senaste är precis så underbar som man skulle kunna tro. Amirisu var jättefin, men... när jag kom hem insåg jag att denna dyra tidning med finfina modeller bara innehöll mönster på två av modellerna! De andra mönstrena får man köpa online. Vilken besvikelse. Tidningen kostade 30 dollar, och mönstrena kostar 5-6 dollar styck ungefär. Det tycker jag är för dyrt, hur fin den än är och hur mycket man än vill utgivarna väl.  Jag mailade Knitty City, och tydligen ska de informera kunderna om detta när de säljer häftet, och det gjorde de inte- så jag fick välja två mönster som de köpte åt mig. Snällt mitt i besvikelsen. Jag valde asymmetriska Gake och vackra Lady Stardust. Nu gäller det att jag stickar dem :)

Washington square


Lite snabba NY-tips:
Bo på Washington Square Hotel! Jag hittade det av en slump. Bra pris och perfekt läge. Där vill jag alltid bo hädanefter.

Promenera på Brooklyn bridge och High line.
Central park är också alltid lika härligt att besöka.
Jag hade en lång lista med shopping att göra till mina döttrar, och både Victorias secret, Forever 21 och Brandy Melville finns på Broadway i Soho. Skönt att slippa handla uppe kring Times square.
Frihetsgudinnan sedd från Sunset park. Brooklyn

the Mall, Central park

Central park

Pippin- grym musikal!

the high line


Washington square


Väl hemma åkte vi direkt till landet, och jag har stickat färdigt del 4 av Marias Året Runt-sjal. Nu ligger mönstret på Ravelry och heter Agata! Jag laddar nu för att avsluta med del 5, en snygg bård.
Igår kom vi hem från sommarstugan, och jag hämtade ut lite härligt isländskt garn som jag beställt från Islina garn och design.  Inspirerad av blogginlägg från Maria Carlander fick jag nämligen lust att komplettera lite till det jag köpte på Syfestivalen i höstas. Nu har jag lett-lopi och plötulopi så jag kan göra minst två tröjor. Gött. Fick ett snyggt mönster på köpet, Ranga. Undrar just om jag skulle våga göra en kofta med dragkedja- jag kan bara inte tänka mig att jag skulle kunna lyckas sy på dragkedjan utan att det bucklar.

2 kommentarer:

  1. For en fin tur du har hatt! Nå fikk jeg veldig lyst på en tur til New York igjen :-)

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från NY! Klart att du kan sy i en dragkedja utan att det bucklar! Gört, bara!

    SvaraRadera