måndag, februari 02, 2009

Två färdiga objekt

Det är ju så vi säger i stickbloggarvärlden, objekt och projekt. Så nu har jag gjort klart två projekt som blivit till färdiga objekt.
Objekt nr 1:
Textured tunic, från Fitted knits av Stefanie Japel, boken jag älskar mest av alla mina stickböcker. Jag fick ändra om antal maskor för att det skulle funka till mitt underbara Rowan Felted Tweed (fg herb), men det var bara i halsringningen jag över huvud taget tänkte, sen stickade jag och provade allteftersom. Här finns en otrolig fördel med knitpro-stickorna. Man kan ju använda "stoppen" och få till två långa stickor istället för en rund ibland, och på så sätt prova när man stickar runt runt. Så jag behövde aldrig köra med hjälptråd, vilket ju kan vara lite avtändande.
Andra ändringar från originaldesignen var att jag inte gjorde trumpetärm, utan stickade dem rakt ner. Sen rullade sig halsringningen väldigt med sina råa kanter, så jag plockade upp maskor runt om och gjorde en 1x1-ribb där.
Jag är otroligt nöjd med tröjan, om jag får säga det själv! (Och det får jag ju eftersom det är min blogg- ha!) Jag är nöjd med garnval, färg, knapparna jag hittade hemma i gömmorna, passformen- allt. Stickor 4.
Objekt nr 2:
Tallulah's hjerte, design av Jorid Linvik. De här gjorde jag för en KAL på Ravelry. Det var en träning i både "sticka-med-en-tråd-i-varje-hand" och magic loop. Jag stickade alltså båda vantarna samtidigt. Jag använde min Holz&Stein 2,5:a i ebenholz. Den har 80 cm lång kabel, vilket jag tycker är för kort för magic loop. 120 är bättre. Som jag har skrivit om tidigare, så var det en liten resa innan jag fick kläm på hur jag ska hålla och få flyt med en tråd i varje hand. Men mot slutet blev det riktigt bra, och jag är nu igång med Grimslättvanten igen. Kul!
Garnet till de här vantarna är helt underbart. Från Görvik, byn i Jämtland där vi är på somrarna. Det röda är växtfärgat, krapp. Otroligt vackra skiftningar! Det färdiga resultatet får mig att tänka på kyrkmålningar eller röda hällristningar på en berghäll.

17 kommentarer:

  1. Vantarna är väldigt fina - men tröjan är ju helt underbar! Jag förstår verkligen att du är supernöjd, det hade jag också varit! Kram

    SvaraRadera
  2. vilka fanstastiskt vackra OBJEKT :-) (ordval är roligt, särskilt smala sådana, och de som är svenskifierade)

    Tröjan är en riktig favorit! SNYGGT!!!! Jag måste komma ihåg att lägga den boken på min önskelista....

    /J

    SvaraRadera
  3. Tröjan blev kanonfin! Så fin att man själv blir inspirerad att försöka sig på att sticka en :)

    SvaraRadera
  4. Mycket vackert, både tröjan och vantarna!
    Sitter och funderar på om jag kanske skulle börja på något ur "Fitted knits". Gillar också den boken.

    SvaraRadera
  5. så fint så fint så fint så fint!
    Du passar super i tröjan och vantarna blev lätt nya avundsobjektet...
    Jag är sugen på att prova växtfärgning framöver, vart hittar du krapp nånstans? Det blir en så otroligt fin färg med den.

    SvaraRadera
  6. Otroligt snygga objekt. ;)
    Tröjan är bara såååå snygg.

    SvaraRadera
  7. Åh vilka fina stickningar. Har dina projekt också en tendens att jag bli färdiga i klump? Jag tycker ofta det är så att man stickar på flera saker samtidigt och sen blir de färdiga nästan samtdigt också.

    SvaraRadera
  8. Vilka fina grejer. Vantarna är ju sättevackra o tröjan sitter som en "smäck" - SÅ snygg. Grattis.

    SvaraRadera
  9. ps. Det ska så klart vara "jättevackra"...

    SvaraRadera
  10. Gratulerar till färdiga objekt. Ser finfint ut.

    SvaraRadera
  11. Åh vilken snajdig tröjja i härlig färg och vilka gosiga vantar!

    SvaraRadera
  12. Å vad roligt att komma hem till en sån trevlig kommentar-hög! Tack ska ni ha!
    Fröken C- jag har inte växtfärgat själv tyvärr, så jag vet inte vart man får tag i krapp. Snyggt är det i alla fall, jag vill lära mig.

    SvaraRadera
  13. Med såna fina vantar vill man inte ta i alla de leriga barn jag har runt mig på jobbet.Vad jag blir sugen på att sticka vantar.Tröjan är också jättefin.

    SvaraRadera
  14. Jädrar i havets botten så fina grejer!
    Tröjan är grym och vantarna också, men den där tröjan på dig var något alldeles extra! Så snygg du är baby!

    SvaraRadera
  15. Snyggt! Tröjan är verkligen fin, och sitter bra på dig gör den också!

    SvaraRadera
  16. Tröjan är superfin och jag diggar urringningen och framförallt sprundet. Det är såå fint. Mönstret på vantarna är väldigt vackert.
    Hoppas det kryas på sig snabbt.
    /Cilla

    SvaraRadera
  17. Jag säger bara "mycket, mycket snygga vantar" de skulla jag vilja göra.

    SvaraRadera