tisdag, februari 27, 2007

Father and son socks

Till min älskade make har jag just avslutat ett par riktiga höjdare: Father and son socks från Interweave knits höstnummer 2006.
Jag har tidigare bloggat om storleksbryderierna, och kan nu tala om att om man använder samma maskor som i "boy"-storleken, stickor 2,5 och ett vanligt tunt sockgarn som Opal, så blir det alldeles jättebra för en man eller kvinna med stl 40-41. (Ja, de passar mig också!) Jag gjorde dem bara längre både på skaft och fot, samt gjorde en längre hällapp än det stod i mönstret. De blev så fina! Jag tror jag ska härma mönstret fast utan "chevron"-grejen i ett par sockor i mitt Hagebutte så småningom. Flätorna utmed sidorna är finfina, och minskningen för tån var den bästa jag gjort. Den får det bli hädanefter.
"Ja ja, skryt lagom. Visa oss en bild istället", säger ni? Jag ska försöka få till det imorgon, om jag är hemma när solen lyser. Antagligen blir det så, eftersom jag varit hemma med en dunderförkylning i två dagar. Garnet är så mörkt att det inte blir något alls att titta på om jag plåtar med blixt.
Garnet heter i alla fall Opal, men jag blir inte klok på färgen. Banderollen stämmer inte alls, men jag tror att det här är det jag har använt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar